fredag 13 november 2009

Regis Obadia och Joëlle Bouvier

Frankrikes mest kända dansfilmpar som separerade 1998
och numer arbetar på varsitt håll.
Deras kompani hette L´Ésquisse och paret drev även en dansskola
i Angers. De gästade Göteborgs Dans o teaterfestival
1994, både med sina filmer och med en dansföreställning.
De har gjort flera dansfilmklassiker, bl a
La Lampe (1990), La Noce (1990), La Chambre (1988), L Étreinte (1988)
Jag såg alla deras filmer på seminariet om dansfilm på Dramatiska Institutet. De var nog min samtida länk till Maya Deren.
Trots att jag hade personlig kontakt med Mme Bouvier lyckades jag aldrig få
tag på någon av deras filmer. Det lär finnas en kollektion på VHS, utgiven
i Frankrike. Hur få tag på den? Jag är dock väldigt glad att här kunna presentera en enda av deras filmer;
La Chambre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar